Baner - Fuji
Copyright BMF1.dk ()
| 2025 Info |
| Land |
Japan |
| Længde |
4563 m |
| Antal omgange |
|
| Løbslængde |
0 km |
De seneste vindere på Fuji
| År |
Kører |
Team |
Tid |
| 2008 |
Fernando Alonso |
Renault |
5421892 |
| 2007 |
Lewis Hamilton |
McLaren Formula 1 Team |
7234579 |
De seneste pole positions på Fuji
| År |
Kører |
Team |
Tid |
| 2008 |
Lewis Hamilton |
McLaren Formula 1 Team |
78404 |
| 2007 |
Lewis Hamilton |
McLaren Formula 1 Team |
85368 |
HISTORIE:
Selvom de fleste Formel 1-fans nok tænker på Fuji Speedway som en ny bane, så går banens Formel 1-historie tilbage til 1970'erne, hvor de to første versioner af Japans Grand Prix blev afviklet.
Fuji Speedway blev officielt indviet den 3. januar 1966 og senere samme år kørte den regerende Formel 1-verdensmester Jim Clark en demonstration på banen i en F3-bil. De efterfølgende år var der med jævne mellemrum løb, som godt nok ikke talte i Formel 1-sammenhæng, men som alligevel havde deltagelse af store navne som Jackie Stewart, Graham Hill, førnævnte Jim Clark og Mario Andretti.
Det var dog først i 1974, efter at banen var blevet redesignet, at det blev aktuelt med et rigtigt Formel 1-løb. Oprindeligt skulle Fuji Speedway have været en ovalbane, men finanserne rakte ikke til to krængede kurver, så banen blev konverteret til en efter europæiske forhold almindelig racerbane, dog med den ene kurve, som var lavet, i behold. Denne konfiguration viste sig dog, at være alt for farlig, og der var desværre store tabstal. Det var dette, der blev lavet om på i 1974, hvor kurven blev erstattet af en hårnål.
| År |
Pole Position |
Hurtigste Omgang |
Vinder |
| 1976 |
M. Andretti |
M. Hasemi |
M. Andretti |
| 1977 |
M. Andretti |
J. Scheckter |
J. Hunt |
| 2007 |
L. Hamilton |
L. Hamilton |
L. Hamilton |
Kørerne i pole position og med hurtigste omgang samt vindere gennem årene på Fuji International Speedway
I 1976 kom Formel 1-feltet så for første gang til Japan som en del af det officielle mesterskab, og løbet kom til at blive det afgørende for, hvem der kunne kalde sig verdensmester. Inden løbet førte Niki Lauda (Ferrari) med tre point ned til James Hunt (McLaren). Det vel at mærke på trods af, at det var det år Lauda havde sin forfærdelige ulykke på Nürburgring og derfor havde siddet ude i to løb. Vejret var dog så dårligt i Japan, at fire kørere, heriblandt Niki Lauda, valgte at trække sig fra løbet efter to omgange – de mente ganske enkelt, det var for farligt at køre. James Hunt sluttede på tredjepladsen og scorede lige netop nok point til at komme forbi Lauda og tage verdensmesterskabet, mens løbet blev vundet i en bemærkelsesværdig sejr af Mario Andretti, der fik kæmpet sig tilbage nede fra feltet, efter at han også havde startet i pole.
Året efter indtraf tragedien imidlertid. I første sving på sjette omgang skete der et uheld, der involverede Ronnie Peterson og Gilles Villeneuve og sidstnævntes Ferrari dræbte en sikkerhedsvagt og en tilskuer, der havde bevæget sig inden for afspæringen. Det blev dødsstødet for Fuji Speedway, og der blev ikke kørt Formel 1 igen i Japan førend 1987, hvor Suzuka kom til. Løbet i 1977 blev vundet af Hunt, efter at Andretti igen havde haft pole.
Siden da har der været stille omkring banen. Efter endnu en ændring af banen blev der fra 1987 kørt Formel 3000 (senere Formel Nippon). Både Michael Schumacher og Tom Kristensen har prøvet at vinde på banen i den periode. I 2003 blev der endnu engang lukket ned, så man kunne ombygge banen, og denne gang var det med Hermann Tilke som designer. Resultatet var, at Ralf Schumacher (Toyota) i 2005 kunne genindvie banen, og i 2007 er Fuji International Speedway igen vært for Formel 1.
| Træninger |
| Fredag - 1. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:19.119 |
| Fredag - 2. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:18.734 |
| Lørdag |
Alexander Wurz |
Williams |
1:32.746 |
| Kvalifikation og løb |
| Pole position |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:25.368 |
| Hurtigste omgang |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:28.193 |
| Vinder |
Lewis Hamilton |
McLaren |
2:00:34.579 |
| Referat |
Det lignede mere en tur i badelandet end en eftermiddag på racerbanen, da Formel 1 vendte tilbage til Fuji International Speedway efter 20 års fravær. Under lørdagens træning var det så vådt, at kun tre kørere satte en tid. I kvalifikationen samme eftermiddag tog Lewis Hamilton (McLaren) pole foran Fernando Alonso (McLaren).
Om søndagen var der endda til tider spekulationer om, om løbet overhovedet kunne afvikles, og ikke overraskende foregik de første 18 omgange bag ved sikkerhedsbilen. Det forhindrede dog ikke drama, idet Ferrari havde satset på intermediate dæk. Der var bare lige den hage, at FIA havde besluttet, at alle skulle starte på de fulde regnvejrsdæk, hvilket Ferrari hævdede, at de først havde fået besked på efter løbet var startet.
Løbet begyndte at ligne en gave til Hamilton, der kunne skabe luft i mesterskabet, og gaven blev ikke mindre af, at Alonso smed bilen i væggen to tredjedele inde i løbet. Dermed endte Hamilton med at have et forspring på 12 point med to løb igen – et næsten sikkert mesterskab.
Se også hele vores løbsrapport eller vores live rapprt |
1: Hamilton 2: Kovalainen 3: Räikkönen 4: Coulthard 5: Fisichella 6: Massa 7: Kubica 8: Surtil |
Sidste år på Fuji
BANEN:
Som navnet antyder, så ligger Fuji International Speedway vej Mount Fuji, og banen går da også ofte under det navn. Der er cirka 70 kilometer i luftlinie til Yokohama og knap 100 til Tokyo – begge byer ligger mod nordøst.
Det største kendetegn ved banen er dens enormt lange start-/mållangside. Med 1475 meter tager den tronen var Shanghai som den bane i kalenderen med den længste langside – endda med en margin på hele 300 meter. Banen som helhed er dog blandt de kortere i Formel 1 med bare 4563 meter.
En omgang starter med en tur ned ad langsiden efterfulgt af et hårnålesving – fra det absolut hurtigste sted på banen til et af de langsomste. Ud af hårnålen går det nedad med en hældning på 10%. Kort efter komme et blødt knæk mod højre efterfulgt af "Coca Cola-svinget", der er et næsten 90 graders venstresving og som stiger i udgangen, hvilket er svært at se og derfor gør det sværere at ramme det rigtige punkt for at starte accelerationen . "Coca Cola-svinget" fører ind i det lange mediumhastighedssving 100R, der stopper cirka halvvejs tilbage mod enden af langsiden.
Efter 100R føljer et svævert hårnålesving mod venstre, hvor der igen bliver brug for maksimal opbremsning. Derefter følger tre bløde sving der leder op til Dunlop-svinget, der med en radius på 15 meter er det snævreste på hele banen. Omgangen afsluttes med en serie af relativt langsomme sving, der afsluttes med Panasonic-svinget, der fører tilbage ind på langsiden.
| Banen |
| Banenavn |
Fuji International Speedway (Mount Fuji) |
| By |
Yokohama (70 km.) |
| Første Grand Prix |
24. oktober 1976 |
| Antal Grand Prixer |
3 |
| Rekorder (2007 Layout) |
| Banerekord - pole |
1:25.368 (Lewis Hamilton,, 2007) 192.423 km/h |
| Banerekord - løb |
1:28.193 (Lewis Hamilton, 2007) 186.259 km/h |
| Hurtigste løb |
2t00:34.579 (Lewis Hamilton, 2007) 151.978 km/h |
| Bedste Kørere og Hold |
| Flest sejre |
1 (M. Andretti, J. Hunt, L. Hamilton) 2 (McLaren) |
| Flest poles |
2 (Mario Andretti) 2 (Lotus) |
| Flest hurtigste omgange |
1 (M. Hasemi, J. Scheckter, L. Hamilton) 1 (Kojima, Wolf, McLaren) |
| Årets Løb |
| Omgangslængde |
4,563 km |
| Omgange i løbet |
67 |
| Løbsdistance |
305,721 km |
| Fakta |
| Længste langside |
1475 meter |
| Laveste punkt |
545 meter over havet |
| Højeste punkt |
580 meter over havet |
| Antal sving |
16 (10 højre og 6 venstre) |
| Vigtige Links |
| Hjemmeside - Banen |
www.fujispeedway.jp |
| Satelitbillede |
Google Maps |
| Baneinfo |
Bilmagasinet F1 |
Løbs- og banedata