Aserbajdsjans GP: 1. frie træning

Denne weekend ser kampen ud til at fortsætte mellem Mercedes og Red Bull, så det der var mest fokus på i denne første frie træning var, om det var Ferrari eller McLaren, der skulle sætte sig på de efterfølgende pladser.

Romain Grosjean - 2019 Aserbajdsjan Grand Prix. Copyright Haas F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 06/04 2021 klokken 11:06

Hvis man skal tro på Hamilton, så ville han ikke afskrive McLaren, som en mulig udfordre til topplaceringer i denne weekend, men mon ikke det er placeringerne efter Mercedes og Red Bull han mest hentyder til?

Hamilton viste, at han skal videre efter den skuffende weekend i Monaco, da han hurtigt markerede sig som den hurtigste mand på banen, en placering han holdt til lidt over halvvejs inde i træningen, da Ricciardo pludselig meldte sig ind i kampen, med en hurtigste tid.

Lando Norris i den anden McLaren, var tæt på at slå den, lige efter, men oversatsede og fik sig en snurretur, lige inden målstregen.

Så da Hamilton udtalte, at han så McLaren som stærke, havde han måske noget at have det i.

Ricciardos hurtige tid, var indikatoren for, at nu blev tempoet sat op.

Leclerc og Sainz rykkede op på P1 og P2, for 5 minutter efter at blive overhalet af Max Verstappen i Red Bull raceren.

Sergio Perez i den anden Red Bull, kom også godt med, men var ikke hurtig nok til at komme forbi de to Ferrarier og næsten et halvt sekund langsommere end Verstappen, da han satte sig på P4.

Det sendte Hamilton helt ned på P6, mens Bottas i den anden Mercedes, igen så ud til at kæmpe med sig selv og bilen, da han lå nede på P9, langt inde i træningen.

Mens Alpine så ganske stærke ud, var det lidt nedtur for Aston Martin, der ellers kom fra en rigtig god weekend i Moanco.

Hos Alpine, var det for en gang skyld, Alonso der var den hurtigste, mens Stroll var den hurtigste hos Aston Martin.

Få minutter før tiden udløb for træningen, skred Mazepin ud i HAAS raceren og ramte vægen. Han kunne dog kører videre, uden problemer, men det ændrede ikke på, at han igen var agterlanterne i Formel 1 feltet.

Schumacher var også af banen mod slutningen, men slap noget billigere.

Bottas og Norris viste begge, hvordan man lige vender en Formel 1 bil, når man kommer ned af en blind vej. En opgave Tusnoda havde meget svært ved, tidligere.

KATEGORIER

Formel 1

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Sessionsresultat

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:43.184 +0.000s 19
2 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:43.227 +0.043s 20
3 Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari 1:43.521 +0.337s 20
4 Sergio Perez Oracle Red Bull Racing 1:43.630 +0.446s 17
5 Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team 1:43.732 +0.548s 25
6 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri 1:43.757 +0.573s 23
7 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas 1:43.893 +0.709s 20
8 Lando Norris McLaren Formula 1 Team 1:43.996 +0.812s 20
9 Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team 1:44.777 +1.593s 25
10 Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas 1:44.891 +1.707s 20
11 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing 1:44.943 +1.759s 18
12 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing 1:45.092 +1.908s 20
13 Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 1:45.234 +2.050s 23
14 Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri 1:45.384 +2.200s 25
15 Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 1:45.415 +2.231s 24
16 Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team 1:45.446 +2.262s 23
17 George Russell Williams Racing 1:45.452 +2.268s 24
18 Nicholas Latifi Williams Racing 1:45.774 +2.590s 22
19 Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team 1:46.899 +3.715s 20
20 Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team 1:46.945 +3.761s 18