Det er aldrig for sent at køre F1

Sidder du med villa, Volvo og vovse, og tænker det kunne være fedt at blive Formel 1-kører. Så er det (næsten) aldrig for sent at gå i gang.

xf. Copyright Minardi

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 01/27 2020 klokken 17:01

De fleste Formel 1-fans har prøvet at sidde og kigge på et Formel 1-løb og tænke “gid det var mig der kørte rundt og mærkede den vilde acceleration, og G-kræfter så store, at de kan give en jagerpilot kvalme.”

Samme drøm havde Israeleren Chanoch Nissany også i 2001, da han sad på tribunen under det Ungarnske Grand Prix.

Til trods for at Nissany, i en alder af 38 år, aldrig havde siddet i en racerbil - faktisk havde han aldrig kørt i en gokart - så holdt det ikke den ambitiøse Israeler tilbage.

Året efter deltog han i det Ungarnske F2000 mesterskab, og sluttede på en imponerende andenplads i sin rookie-sæson - og vandt mesterskabet allerede i sin anden sæson.

En lynkarriere som hurtigt rykkede ham frem i motorsportsverdenen.

I 2004 forsvarede han sin titel i F2000, men rykkede også videre i den større motorsportsserie Formel 3000. Dermed var fundamentet lagt for Nissanys næste skridt videre til en Formel 1-racer.

Og det skridt tog han allerede i 2004, da han sikrede sig en rolle som testkører hos det daværende Jordan-team.

I alt blev han tildelt to private tests, og Nissanys første tur i en Formel 1-bil skete på Silverstone-banen i England i juli 2004.

Til trods for at Israeleren var 9 sekunder langsommere end holdets normale kører, så skræmte det ikke det daværende Minardi-team (Toro Rosso/AlphaTauri), som tildelte ham yderligere to private testkørsler i vinteren 2004.

Til trods for, at Nissany havde gået fra rookie i racerløb, til at sidde bag rattet af en Formel 1-racer to år efter, så var det ikke dét drømmen gik ud på.

Nissany ville deltage i en Formel 1-weekend - og den drøm skulle snart gå i opfyldelse.

Minardi var ikke blevet skræmt væk af Israelerens erfaring, alder (han var 41 år), eller manglende fart. Derfor var de nu klar til at opfylde Nissanys allerstørste drøm - at køre første frie træning i en Formel 1-racer.

For at kunne få sit ønske opfyldt, så var Nissany nødt til at erhverve sig en Superlicens, hvilket betød at han skulle køre fem private testdage i en Formel 1-racer, for at få de nødvendige km til licensen.

Et job han nok ikke var helt utilfreds med.

Og så skete det endelig. 29 juli 2005 gik drømmen i opfyldelse.

På selvsamme bane der var startskuddet for drømmen - og på hans’ 42-års fødselsdag - fik Nissany lov til at køre en Minardi-racer under første frie træning til Formel 1-weekenden i Budapest.

Nissany var ikke den hurtigste mand på banen. Faktisk var han næsten syv sekunder langsommere end teamkammeraten, og sluttede sessionen før tid, da han kørte ud i gruset.

Men Nissany var glad.

Han havde på tre år gået fra at være en helt almindelig F1-fan, til at være en 42-årig officiel testkører der deltog i én Formel 1-weekend.

En imponerende præstation og et godt eksempel på, at drømme godt kan blive til virkelighed.