F1-chef Ross Brawn støtter Haas

F1-chef Ross Brawn mener at Haas kontroversielle måde at komme ind i F1 og klare sig så godt allerede er en model der er kommet for at blive.

Kevin & Romain under præsentation af 2019 Haas racer. Copyright Haas F1

Af: René Ogrocki (ro@bmf1.dk) d. 04/08 2019 klokken 10:04

Ross Brawn mener at den model Haas har brugt på at komme ind i F1 og skabe resultater så tidligt for et nyt team er en model der skal bibeholdes i F1.

Haas kom ind i F1 i 2016 med et relativt lavt budget, men med et meget tæt samarbejde med Ferrari. Samarbejdet skabte en del postyr i midterfeltet blandt de andre teams, da Haas ret tidligt begyndte at vise gode resultater. Der var flere teams der var ude og sige, at Haas ikke havde rent mel i posen.

F1-boss Ross Brawn har dog en anden holding til fremgangsmåden. "Modellen fra Haas er meget interessant, og er noget vi skal holde fast i fremtiden for nye hold, dog med nogle reguleringer. Haas model har vist sig at være meget succesfuld, og er en smart måde for nye og mindre teams at komme ind i F1 på."

Billeder fra Singapore 2013Ross Brawn
Copyright Daimler-Benz


Brawn indrømmer at det var smart tænkt af Haas, at tage et koncept der var lovligt, og tage det til det niveau de har formået. "Stor ros til Haas, som tog en model til sig som ingen af de andre har gjort, og så få det ud af det de har gjort. Det er en god historie, og tilskuerne kan godt lide at se nogle af de mindre teams slå de store," slutter Ross Brawn.

Haas-chef Steiner var glad for at høre den udmelding fra Brawn. "Det er ikke sådan at de holder hånden over os, men mere at de ser hvilke muligheder der er for mindre teams som Haas for at komme ind i F1 ud at have en milliard med på kontoen."

Bahrains Grand Prix 2019. Günther Steiner i godt humørBahrains Grand Prix 2019. Günther Steiner i godt humør
Copyright Haas F1


"Vi vil alle vinde og vi har en mere egoistisk indgangsvinkel, men derfor har vi F1 organisationen som dommer, og de er interesseret i at der er nok teams til at køre og kæmpe om titlen i F1, men på mere lige vilkår. Hvis der er tre teams der er flere sekunder foran de andre, hvor er det sjove så i at køre F1, og hvor længe vil det holde?"

"Vi bliver nødt til at få fjernet den forskel der er, og vores model er en af måderne at gøre det på," slutter Steiner.