Italiens GP - Få omgange til Kevin i 3. frie

Mercedes satte i høj grad tingene på plads i den 3. frie træning, hvor Hamilton var over 0,9 sekunder hurtigere end den hurtigste ikke-mercedes racer.

Lewis Hamilton. Copyright Mercedes AMG

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 09/03 2016 klokken 12:09

Kevin Magnussen var længe i den tunge ende af feltet, med en af de langsommeste tider. Raceren så ud til at kunne mere da Jolyon Palmer havde 15. hurtigste tid.
Der blev arbejdet meget på danskerens racer i pitten fredag, så det tyder på et problem der ikke er 100% løst endnu.
Først med 5 minutter tilbage, kunne Kevin køre ud og sætte hurtige tider. I alt kørte Kevin 12 omgange og sluttede med 19. hurtigste tid.

Renault og Kevin arbejder på raceren
Copyright Allan Haslund


Kun 12 minutter inde i træningen, mistede Romain Grosjean kontrollen over sin Haas racer i sving 9 på banen.
Meldingen over radioen lød at han ikke kunne skifte gear inden afkørslen, så det kunne godt tyde på en placeringsstraf til franskmanden hvis der skal skiftes gearkasse.

Max Verstappen på Monza
Copyright Red Bull Contentpool


Ca 20 minutter inde er det ved at gå galt mellem Max Verstappen og Nico Rosberg. Rosberg har netop startet sin første hurtige omgang, mens Verstappen kører sin out-lap.
Verstappen kører i ideallinjen og Roberg må dykke hurtigt udenom for ikke at ramme ham. Rosbergs kommentar i radioen var meget kortfattet: "Hvad h**** var det??"
På omgangen efter, var det Verstappens tur til at være på en hurtig omgang og hér gav han lige Rosberg et undskyldende vink - Verstappen har vist ikke råd til at have flere fjender i feltet efter de seneste par løb.

Palmer sluttede sin træning med at køre for langt ud i Parabolica svinget og køre sin racer igennem gruset. Han kunne dog selv køre tilbage til pitten bagefter.

Italiens GP: Kørernes dækvalg
Copyright Pirelli Media


Det var primært soft og supersoft dæk der blev kørt på. De fleste kørere har kun et eller to sæt medium-dæk med.
Selvom alle kørere melder om både "blistering" (blærer i gummiet) og "graining" (små stumper af dækket falder af) så er der ens for alle.
Ricciardo udtalte i går til TV pressen, at han forventer en 1-stop strategi men der er en lille chance for en 2-stop.

KATEGORIER

Formel 1

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde BMF1.dk sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Sessionsresultat

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas 1:22.008 +0.000s 14
2 Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas 1:22.401 +0.393s 17
3 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:22.946 +0.938s 13
4 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:23.149 +1.141s 12
5 Valtteri Bottas Williams Racing 1:23.500 +1.492s 20
6 Felipe Massa Williams Racing 1:23.647 +1.639s 19
7 Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing 1:23.709 +1.701s 23
8 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:23.740 +1.732s 21
9 Sergio Perez Force India 1:23.917 +1.909s 20
10 Esteban Guiterrez Moneygram Haas F1 Team 1:24.034 +2.026s 15
11 Nico Hülkenberg Force India 1:24.041 +2.033s 21
12 Jenson Button McLaren Formula 1 Team 1:24.104 +2.096s 11
13 Carlos Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso 1:24.240 +2.232s 17
14 Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team 1:24.463 +2.455s 4
15 Jolyon Palmer Renault F1 Team 1:24.533 +2.525s 13
16 Marcus Ericsson Alfa Romeo Racing 1:24.542 +2.534s 20
17 Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team 1:24.658 +2.650s 12
18 Felipe Nasr Alfa Romeo Racing 1:24.715 +2.707s 19
19 Kevin Magnussen Renault F1 Team 1:24.793 +2.785s 12
20 Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso 1:24.845 +2.837s 17
21 Pascal Wehrlein Manor Racing 1:24.893 +2.885s 19
22 Esteban Ocon Manor Racing 1:24.938 +2.930s 15