Usædvanligt nok, så startede alle kørere med at sætte tider på enten Ultrasoft eller Supersoft dæk. Kun Jenson Button startede ud med at køre på det gule Soft-dæk og han brugte mange omgange på bare at lære de nye 2017-racere at kende.
Normalt køres 1. frie træning på det hårdeste dæk som er til rådighed, fordi de primært handler om at få raceren testet igennem som en opstart på løbsweekenden.
Kun Toro Rosso kørte deres hurtigste tider på Soft-dækket mens alle andre tog hul på det blødeste dæk, Ultrasoft, med det samme.
Sidste års pole tid fra Daniel Ricciardo, var på 1:13.622 - denne tid er allerede slået i 1. frie træning, hvor Lewis Hamilton var hurtigst med en tid på 1:13.425
Kampen om hurtigste tid blev længe udkæmpet mellem Mercedes og Ferrari. Red Bull var godt med til sidst, men Max Verstappen brugte lang tid i garagen, tilsyneladende med et teknisk problem. Så Red Bull har tilsyneladende mere at byde på.
Barcelona 2017 pre-season test. Kevin Magnussen i Haas raceren
Copyright Haas F1
Kevin Magnussen viste god form i 1. frie træning. Han satte 13. hurtigste tid, mens holdkammeraten Grosjean var 15. hurtigst. Bemærk at Haas F1 har skiftet design på deres racer, så den er blevet mere mørk at se på.
Marcus Ericsson meldte tidligt tilbage til pitten at han var ved at miste 5. gear, så det kunne tyde på at hans Sauber-racer allerede er moden til at få skiftet gearkasse. Under træningen var teamet godt i gang med at skille hele raceren ad og Marcus Ericsson fik derfor ikke sat nogen tid. En time inde i træningen, lagde Sauber nedestående billede ud på Twitter, hvor Marcus Ericsson slapper af i pitten.
Nico Hülkenberg havde også tekniske problemer, og måtte også sidde i garagen mens mekanikerne havde travlt.
BMF1 har i øvrigt 2 dygtige journalister afsted i Monaco som vil skrive alt om stemningen, festerne og stjernerne som følger med når der køres Formel 1 i det lille fyrstedømme.