Power Unit status

Belgiens Formel 1 Grand Prix markerer, at vi nu er i gang med anden halvdel af sæsonen. Det betyder at det også er et godt tidspunkt at lave en status over det materiel kørerne har til rådighed.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 08/24 2018 klokken 10:08

2018 er den sæson med flest løb, nogensinde i Formel 1 historien. Men samtidig også den sæson, hvor de har færrest Power Units til rådighed.

En Power Unit består af følgende elementer:
ICE, der er det vi kalder en motor.
TC, som er Turbo Charger.
MGU-H, der er en generator der tilsluttes udstødningen.
MGU-K, der er den generator der opsamler kinetisk energi.
ES, som er batteriet.
CE, der er motorstyringen.

Hver kører har 3 ICE, 3 TC, 3 MGU-H, 2 MGU-K, 2 ES og 2 CE til rådighed. Overskrides dette, udløser det en straf.

Her er status over kørernes forbrug til dato:
Kører Hold ICE TC MGU-H MGU-K ES CE
Hamilton Mercedes 2 2 2 1 2 2
Bottas Mercedes 3 3 3 2 2 2
Vettel Ferrari 2 2 2 2 2 2
Räikkönen Ferrari 2 3 2 2 2 2
Ricciardo Red Bull 3 3 3 3 3 3
Verstappen Red Bull 2 3 2 3 2 2
Hülkenberg Renault 3 3 3 2 2 2
Sainz Renault 2 3 3 2 2 2
Perez Force India 2 2 2 1 2 1
Ocon Force India 2 2 2 1 1 1
Grosjean HAAS 2 3 3 2 2 2
Magnussen HAAS 3 3 3 2 2 2
Alonso McLaren 3 3 3 3 2 2
Vandoorne McLaren 2 2 2 2 2 2
Hartley Toro Rosso 6 5 5 5 3 3
Gasly Toro Rosso 5 5 5 4 3 3
Ericsson Sauber 3 3 3 2 2 2
Leclerc Sauber 3 3 3 2 2 2
Stroll Williams 2 2 2 1 1 1
Sirotkin Williams 2 2 2 1 1 1



Når man ser på det, så har Toro Rosso virkelig brugt nogle Honda komponenter, mens Williams ser ud til at have brugt overraskende få.

KATEGORIER

Formel 1

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.