Red Bull giver Tsunoda mere tid – men presset stiger

Siden Sergio Perez forlod Red Bull, og Yuki Tsunoda nu har overtaget sædet efter dennes afløser, Liam Lawson, er det langt fra gået bedre for det ellers sejrsvante team.

Japans Grand Prix 2025. Yuki Tsunoda som Red Bull kører nu. Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 06/08 2025 klokken 18:06

Yuki Tsunoda får nu lidt mere tid til at bevise, at han er den rette mand i det andet Red Bull-sæde.

Teamets særlige konsulent, Dr. Helmut Marko bekræfter, at Red Bull forventer, at Tsunoda fortsætter indtil slutningen af F1-sæsonen 2025 og understreger, at teamet er villige til at give ham den nødvendige tid.

Tsunodas udfordringer og spekulationerne om udskiftning


Markos udtalelser kommer midt i stigende spekulationer om, at den unge japaner kan blive erstattet af den talentfulde Isack Hadjar, efter Tsunoda har haft svært ved at score point i RB21.

Helmut Marko (tv) og Christian HornerHelmut Marko (tv) og Christian Horner
Copyright Red Bull Contentpool


Siden sin forfremmelse til Red Bulls moderteam (ved det japanske Grand Prix), hvor han overtog sædet efter Liam Lawson, har Tsunoda kæmpet med at levere resultater, der kan styrke Red Bulls position i konstruktørernes mesterskab.

Hans præstation ved det spanske Grand Prix var sæsonens lavpunkt: Ude i første runde af kvalifikationen og langsomste kører af alle 20 deltagere – på trods af at han selv vurderer, at han kørte en "ren" omgang.

I søndagens løb hentede han nogle placeringer, men endte som nummer 13, og har nu kun samlet syv point i syv løb, mens holdkammeraten Max Verstappen har scoret imponerende 101 point i samme periode.

Tsunoda erkender problemerne


Tsunoda er fuldt ud klar over, at der er noget at arbejde med, men har samtidig svært ved at sætte en finger på hvor problemet er.

Monacos Grand Prix 2025. Red Bull på Monte Carlo banenMonacos Grand Prix 2025. Red Bull på Monte Carlo banen
Copyright Red Bull Contentpool


"Det stemmer ikke overens med den fart, jeg har," sagde Tsunoda til medierne i Barcelona. "Uanset hvad jeg gør, sker der ingenting. Bilen slider dækkene ekstremt meget, og det hober sig op."

Han tilføjede: "Der er grundlæggende problemer, men jeg ved ikke præcist, hvad det er. Jeg har ikke noget svar endnu."

Red Bulls hårde virkelighed


Tsunodas udfordringer koster dyrt for Red Bull, der er faldet ned på P4 i konstruktørmesterskabet – hele 218 point bag førende McLaren.

Efter Sergio Perez’ exit sidste år, som ikke kunne matche Verstappens præstationer, er der øget fokus på, om Tsunoda kan leve op til forventningerne.

Marko mener, at Tsunodas fart er en "alvorlig" bekymring.

"I kvalifikation er forskellen til Max ofte større end i træning, og det pres gør det sværere for ham (Tsunoda, red.). Han tilpasser sig ikke lige så hurtigt som Max, der ikke behøver en akklimatiseringsperiode."

Marko fortsætter: "Yuki kæmper med bilen og har flere problemer, hvilket betyder, at der konstant skal justeres, fordi han ofte er bagest."

Mere tid, men ikke uden pres


Selvom der florerer rygter om, at Isack Hadjar kan overtage sædet, afviser Marko disse.

Isack Hadjar, Racing BullsIsack Hadjar, Racing Bulls
Copyright Red Bull Contentpool


"Han (Tsunoda, red.)har brug for mere tid, og det får han. Vi regner med, at han bliver i bilen til sæsonenafslutningen."

Tsunoda fik også en opbakning fra Verstappen ved det spanske Grand Prix.

"Han er ikke en klaphat. Sammenlignet med Hadjar har han altid set bedre ud."

På spørgsmålet om holdkammeraters konstante kamp sagde Verstappen kryptisk.

"Det har stået på i lang tid. Måske er det et tegn."

På hvad, blev den dobbelte verdensmester spurgt.

"Det kan du selv svare på."

KATEGORIER

Formel 1

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1.dk næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.