Af: Nicki Skaaning
(ns@bmf1.dk)
d. 09/13 2025
klokken 17:09
Formel 1 er motorsportens kongeklasse, og der er ingen tvivl om, at der er en vis form for prestige i at have en af de 11 stole ved F1-bordet i 2026.
Renault kom tilbage i sporten med store armbevægelser i 2016, og der var ikke mange begrænsninger for, hvilke resultater det franske team kunne præstere inden for en årrække.
Det er blevet til enkelte podieplaceringer, men de store kampe om mesterskabet i Formel 1 er udeblevet, og faktisk kæmper teamet oftere i den kedeligere ende af feltet end i front.
Som så mange andre virksomheder har Renault oplevet store økonomiske vanskeligheder i de senere år. Det, kombineret med Alpine-teamets manglende resultater, har fået flere i F1-verdenen til at spekulere i, om det franske team var ved at trække stikket fra Formel 1 – og formentlig sælge Alpine-teamet.
Renault har allerede meldt ud, at de lukker deres F1-motordivision i Viry-Chatillon i Frankrig. Teamet vil nemlig køre med Mercedes-motorer, når det nye reglement træder i kraft i 2026.
Nu er der dog gode nyheder fra det franske bilfirmas nye CEO, François Provost.
Provost bekræfter, at Renault (og dermed Alpine-teamet) forpligter sig til Formel 1 i mange år endnu. Derfor fortsætter teamet deres store engagement i sporten i lang tid fremover. Ifølge Motorsport kom det frem, efter Provost gæstede teamet i weekenden.
En anden måde, hvorpå teamet har vist, at de er med i det lange løb, er ved at forlænge Pierre Gaslys kontrakt frem til 2028. Ønsket fra teamet har været at skabe stabilitet de næste år.
Hvem der skal sidde i den anden ende af garagen er endnu uvist, men én ting er sikker: Alpines telefonsvarer er nok allerede fyldt med beskeder fra kontraktløse kørere, nu når Colapinto sidder på det yderste af sit sæde.