Det nuværende Honda hold startede som British American Racing blev dannet i november 1997 af Craig Pollock, Reynard Racing Cars og British American Tobacco. British American Racing købte kort efter Tyrrell Racing og flyttede til et helt nyt i et 7500 kvadratmeter stort hovedkvarter i Brackley. Hovedkvarteret rummer forskning og udvikling og en til formålet udviklet vindtunnel. Holdet blev præsenteret for pressen den 2. december 1997. Jacques Villeneuve der var den regerende verdensmester underskrev for det nye hold i july i 1988 og med tilgangen af Ricardo Zonta, var holdet klar til deres første præsentation i januar 1999, og var klar til at deltage i verdenmesterskabet i 1999 med start i Australien den 7. marts 1999. Holdet havde det svært fra starten og det lykkedes kun at fuldføre syv gange ud af 32 mulige, og sidstepladsen i konstruktørerne verdenmesterskab var ikke just en drømmestart. Sæsonen 2000 var bedre og holdet sluttede på 4. pladsen, men allerede i 2001 var den gal igen, og nye tiltag var nødvendige. Bilen var kun toppen af isbjerget, og holdet besluttedet at skifte ledelse og David Richards tog over. Samtidigt blev Honda ny partner og det samme blev Bridgestone. David Richards foretog desuden en gennemgående analyse af holdet, der medførte ændrede procedurer. Derudover blev Geoffrey Willis hentet til holdet fra Williams for at øge den tekniske udvikling. Selvom en ændring i Formel 1 tager lang tid, begyndte holdet at se forbedringer og kunne under det Britiske Grand Prix i 2002 igen score point, men sæsonen endte alligevel kun med en 8. plads.
Generel info | |
---|---|
Hold ejer | Honda |
Hovedkvarter | Honda Racing F1 Team Operations Centre, Brackley Northamptonshire NN13 7BD England |
Debut i F1 | |
Verdensmester - konstruktører | - |
Verdensmester - kører | - |
Ansatte | ca. 290 |
Budget | ca. 300 Millioner euro |
Hjemmeside | hondaracingf1.com |
Personer | |
---|---|
Teamchef | Nick Fry |
Teknisk direktør | Geoffrey Willis |
Teammanager | Ron Meadows |
Sportdirektør | Gil de Ferran |
Løbsingeniør for Rubens | Jock Clear |
Løbsingeniør for Jenson | Andrew Shovlin |
Motorchef | Shuhei Nakamoto |
Piloter | Rubens Barrichello (11) Jenson Button (12) Anthony Davidson (T) Danilo Dirano (T) James Rossiter (T) Alan van der Merwe (T) Adam Carroll (T) |
Bilen | |
---|---|
Navn | RA106 |
Dæk | Michelin |
Længde | 4675mm |
Bredde | 1800 mm |
Højde | 950 mm |
Sporvidde (foran) | 1460 mm |
Sporvidde (bagerst) | 1420 mm |
Akselafstand | 3140 mm |
Chassis | Monocoquet er formet af kulfibre i en bikagetruktur der overskrider FIAs styrkeforskrifter |
Gear | Hondafabrikeret af karbon komposit, halvautomatisk med 7 gear, hydraulisk aktiveret |
Bremser | Alcon |
Tankkapacitet | 150 l |
Vægt | 600 kg |
Motor | |
---|---|
Navn | Honda RA806E |
Cylindervinkel | 90 grader |
Ydelse | Over 700 Hk |
Køling | Ikke oplyst |
Tændrør | Ikke oplyst |
Motorstyring | Ikke oplyst |
Benzin | Ikke oplyst |
Motorvægt | Ikke oplyst |
Diverse oplysninger | |
---|---|
Homepage | http://www.hondaracingf1.com/en/ |
Hovedsponsor | |
Team-ejer | |
Kørere 2025 |
År | Kørere | VM point | VM placering |
---|---|---|---|
... | 0 |
Nr. | Løb | Kørere | Placeringer | Point |
---|---|---|---|---|
I alt i 2025 | 0 |