BMW Sauber

Copyright 2269

BMW deltog for første gang i 1952 i det som dengang svarede til nutidens Formel 1, selvom det indtil 1968 kun blev til en enkelt optræden i løb uden for Tyskland. Herefter tog fabrikken en pause indtil 1982, hvor BMW blev motorleverandør til Brabham. Samarbejdet resulterede i den sydtyske motorproducents første sejr, da Nelson Piquet vandt i Østrig. Ved samme lejlighed tog holdkammeraten Ricardo Patrese overraskende andenpladsen. Samarbejdet med Brabham varede frem til og med 1987-sæsonen med samtidige motorleverancer til andre hold, såsom Arrows og Benetton. Herefter skulle man helt frem til 2000, inden BMW igen gjorde sin entre i Formel 1. Denne gang satsede man 100% på et samarbejde med Williams, hvor blandt andet Tom Kristensen var testkører i bilen. Samarbejdet så fra starten meget lovende ud, og BMW-motoren fik hurtigt ry for at være i den absolutte elite. Det lykkedes dog aldrig at opnå det endelig mål: at blive verdensmestre. Efterhånden som sæsonerne gik kom der flere og flere gnidninger mellem Williams og BMW, hvilket til sidst resulterede i, at BMW valgte at forlade samarbejdet og opkøbe Sauber holdet. Peter Sauber havde allerede haft en glorværdig karriere som teamejer blandt andet med en sejr for Mercedes i Le Mans, 1989. I 1993 trådte schweizeren ind i Formel 1. Det blev aldrig til sejre, men derimod seks podieplaceringer – senest med Heinz-Harald Frentzen i 2003. Højdepunktet for den lille fabrik kom i 2001 med en samlet fjerdeplads i konstruktørernes mesterskab. BMW Sauber blev en realitet i 2006, hvor tyskerne købte Peter Saubers livsværk. Ingen af parterne var novicer i Formel 1, men det var dog første gang, at BMW alene stod i spidsen for sit eget hold. Teamchef Mario Theissen brugte en del energi på at nedtone forventningerne til teamet, men alligevel sluttede tyskerne debutsæsonen på en 5. plads med 36 points, blot et enkelt point foran Toyota. Bestemt ikke en dårlig start. Ikke uden grund var forventningerne skruet en del i vejret i 2007, og med en toptunet Robert Kubica og erfarne Nick Heidfeld bag rattet, var kortene blandet fint. BMWen nåede aldrig helt op i samme gear som de to front runners, Ferrari og McLaren, men da McLaren blev diskvalificeret på grund af urent trav i en meget omtalt spionaffære, rykkede de elegante, blå-hvide biler en plads op i regnskabet og snuppede andenpladsen i konstruktørmesterskabet med imponerende 101 point og fik samtidig 2 podieplaceringer. Ikke uden grund er forventningerne til BMW Sauber steget som en Tour de France bjergetape udenfor kategori, og 2008 kan meget vel blive året, hvor både Ferrari og McLaren skal holde godt øje med bakspejlene. Mario Theissen har ihvertfald annonceret, at 2008 bliver året, hvor den første sejr skal hentes, og hidtil har han holdt, hvad han har lovet.

Hovedkvarter Ansatte Budget Hjemmeside
Generel info
Hold ejer BMW og Peter Sauber
BMW Sauber F1 Team
Wildbachstraße 9
CH-8340 Hinwil, Schweiz
Debut i F1 Sydafrika 1993
Verdensmester - konstruktører  -
Verdensmester - kører  -
ca. 400
ca. €245 millioner
bmw-sauber-f1.com.com 
Personer Teamchef Teammanager Chefdesigner Chefingeniør Chefaerodynamiker Motorchef Piloter
Mario Theissen
Teknisk direktør Willi Rampf
Beat Zehnder
Willy Rampf
Jacky Eeckelaert
Willen Toet
Heinz Paschen
Nick Heidfeld (16)
Robert Kubica (17)
Bilen Navn Dæk Længde Bredde Højde Akselafstand Chassis Gear Bremser Vægt
 F1.08
 Bridgestone
4610 mm
1800 mm
1000 mm
Sporvidde (foran) 1470 mm
Sporvidde (bagerst) 1410 mm
3113 mm
BMW Sauber F1 Team
BMW Sauber Formel 1 gearkasse med 7 gear
 Brembo
600 kg
Motor Navn Ydelse Køling Tændrør Motorstyring Benzin Motorvægt
BMW P86 V8
ca 900 Hk
Ikke oplyst
Ikke oplyst
Magneti Marelli
Ikke oplyst
95 kg

Diverse oplysninger
Homepagehttp://www.bmw-sauber-f1.com
Hovedsponsor
Team-ejerBMW
Kørere 2025


VM gennem tiderne

År Kørere VM point VM placering
... 0


2025 sæsonen

Nr. Løb Kørere Placeringer Point
I alt i 2025 0