Super Aguri F1

Copyright 1968

Super Aguri Formel 1 er feltets absolut mindste team, baseret dels i Japan og dels i Arrows´ gamle fabrik i Leafield, i England. Teamchef er den tidligere Formel 1 kører, Aguri Suzuki. Holdet blev oprettet som Honda´s B-team, men nok mest fordi det japanske folk nærmest krævede, at Honda hjalp Takuma Sato - som tidligere havde kørt BAR Honda - tilbage i feltet. Super Aguri nåede næsten ikke at melde sig til gennem de officielle kanaler i slutningen af 2005. Ifølge FIA havde de ikke skaffet de $48 millioner som var krævet inden den 15. november 2005. Alligevel arbejdede teamet på at blive klar til 2006 sæsonen, og imens søgte man at få enighed blandt de resterende 10 teams. Det lykkedes lige præcis at få de nødvendige stemmer, samt ikke ikke mindst de mange millioner. Den 26. januar 2006 var Formel 1 feltet vokset til 11 teams. Chassiset som Super Aguri bilerne var bygget på i begyndelsen, var gamle Arrows A23 fra 2002, men op til det tyske Grand Prix på Hockenheim kom de med en opdatering og det kunne ses. Takuma Sato blev hyret som førstekører og da man ønskede et 100% japansk team, blev den for mange Formel 1 fans ukendte Yuji Ide ansat som andenkører. Det stod dog hurtigt klart, at Ide ikke havde det der skulle til. Faktisk havde adskillige kørere klaget over Ide til FIA, fordi de mente han var direkte livsfarlig og det endte med, at han blev frataget sin superlicens Ide blev erstattet af Frank Montagny der spillede en kort rolle i teamet, og sæsonen sluttede med Sakon Yamamoto, i det der nok må betegnes som et "Hot seat". Honda leverede motoren, en nøjagtig kopi af den Honda selv bruger i "moder-teamet". Kørerne for 2007 er blevet offentliggjort og Takuma Sato beholder sit sæde, mens Anthony Davidson skal sidde i den anden bil. Testkørere var i starten af året hollænderen Giedo van der Garde og tidligere og tidligere Super Aguri pilot, Sakon Yamamoto. Men van der Garde lavede en u-vending og gik over til Spyker, så nu bliver Yamamoto sandsynligvis teamets eneste testkører.

Hovedkvarter Ansatte Budget Hjemmeside
Generel info
Hold ejer Aguri Suzuki
Super Aguri Formula 1 Limited
Leafield Technical Centre
Langley, Witney
Oxfordshire, OX29 9EF
Debut i F1 Bahrain 2006
Verdensmester - konstruktører  -
Verdensmester - kører  -
ca. 100
Ca. €40 millioner.
saf1.jp 
Personer Teamchef Teammanager Chefdesigner Chefingeniør Chefaerodynamiker Motorchef Piloter
Aguri Suzuki
Teknisk direktør Mark Preston
Mick Ainsley-Cowlishaw
Peter McCool
Graham Taylor
Ben Wood
Shuhei Nakamoto
Takuma Sato, Anthony Davidson
Bilen Navn Dæk Længde Bredde Højde Akselafstand Chassis Gear Bremser Vægt
 SA07
 Bridgestone
4680 mm
1800 mm
950 mm
Sporvidde (foran) 1460 mm
Sporvidde (bagerst) 1420 mm
3135 mm
Super Aguri SA 07
7 trins sekventiel elektro-hydraulisk "quick-shift" gearkasse
AP Racing
Ikke oplyst
Motor Navn Ydelse Køling Tændrør NGK Motorstyring Benzin Motorvægt
Honda RA807E, 2,4 liter V8
Over 800 HK
Olie kølet
Honda PGM-IG
Ikke oplyst
Ikke oplyst

Diverse oplysninger
Homepagewww.saf1.jp
Hovedsponsor
Team-ejerAguri Suzuki
Kørere 2025


VM gennem tiderne

År Kørere VM point VM placering
... 0


2025 sæsonen

Nr. Løb Kørere Placeringer Point
I alt i 2025 0