Bahrains GP: 1. frie træning. Leclerc hurtigst af alle.

Efter en meget overbevisende sejr til Bottas i Australien, skal den finske Mercedes-kører ud og bevise, at det ikke var et tilfælde. HAAS har også en opgave, med at indføre mere pålidelige pitstops. Her er hvordan weekendens første træning gik.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 03/29 2019 klokken 13:03

Til trods for rygter om, at Alonso skulle teste for McLaren, i denne første træning, kan vi her bekræfte at det ikke skete. Sainz og Norris var begge i McLarens racere.

Sainz, der startede året med en DNF i Australien, var en af de kørere, der fik tilbagelagt flest omgange under den første træning. Om det var for at få kørt maskinellet helt ind, eller om det var planlagt arbejde vides ikke. Dog var McLarens racer klædt i grønt ”flow-vis” bemaling, da de startede træningen, netop fordi de følte at de havde nogle aerodynamiske udfordringer, der skulle rettes op på.

Et andet hold, der havde noget skade, der skulle rettes op på, var Ferrari. Inden årets første løb, var der en udbredt enighed om, at de havde bygget den bedste bil, men det viste sig, at Mercedes var i særklasse bedre og at Red Bull faktisk også var foran dem, med Honda-power.

Om det skyldes den specielle ”bane” i Australien, må vi vente med at se, men tiderne fra dagens første træning tyder på, at de har meget godt fat i banen i Bahrain.

Leclerc sluttede hurtigst, med en margin på 0,263 ned til Vettel på P2. Leclerc var næsten et sekund hurtigere end Bottas og mere end 1,2 sekund hurtigere end Hamilton, der stadig har svært ved at følge med Bottas.

For Kevin Magnussen og Romain Grosjean, så det ud til, at gå helt den gale vej. Kevin, med den hurtigste tid af de to, var mere end 2,2 sekunder langsommere end Leclerc, der stod for dagens hurtigste tid, helt nede som nummer 12. Grosjean var yderligere 4 tiendedele sekund langsommere, hvilket satte ham ind som nummer 17, lige efter Giovinazzi i Alfa Romeo, der igen havde svært ved at følge med Kimi Räikkönen i den anden Alfa, der var mere end et halvt sekund hurtigere.

Red Bull var tredje hurtigste hold, med Verstappen blot lidt over en tiendedel sekund foran Gasly, mens Sainz noget overraskende, var manden der gik med titlen ”best of the rest” efter dagens første træning.

Hos Renault, var det igen Hülkenberg der var den hurtigste af de to, næsten 4 tiendedele sekund hurtigere end Ricciardo, der lader til, allerede nu, at være under pres.

Bundprop blev igen Robert Kubica i Williams-raceren, men med en tidsforskel på blot 5 hundrededele sekund, var der ikke langt mellem de to, som dog var hele 7 tiendedele sekund efter Lance Stroll i Racing Point-bilen.

Netop Stroll, klagede en del over manglende greb. Det samme gjorde Perez i den anden Racing Point-bil, men han var dog 6 tiendedele sekund hurtigere end Stroll. Tror ikke far var stolt.


Sessionsresultat

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1 Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:30.354 +0.000s 20
2 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:30.617 +0.263s 21
3 Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas
P
1:31.328 +0.974s 26
4 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas
P
1:31.601 +1.247s 23
5 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:31.673 +1.319s 21
6 Pierre Gasly Oracle Red Bull Racing
P
1:31.815 +1.461s 17
7 Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1:31.952 +1.598s 28
8 Nico Hülkenberg Renault F1 Team
P
1:32.040 +1.686s 17
9 Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
P
1:32.339 +1.985s 24
10 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:32.385 +2.031s 23
11 Daniel Ricciardo Renault F1 Team
P
1:32.401 +2.047s 19
12 Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:32.602 +2.248s 21
13 Alexander Albon Scuderia Toro Rosso
P
1:32.874 +2.520s 24
14 Sergio Perez BWT Racing Point F1 Team
P
1:32.885 +2.531s 20
15 Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:32.945 +2.591s 29
16 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:32.949 +2.595s 22
17 Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:32.994 +2.640s 22
18 Lance Stroll BWT Racing Point F1 Team
P
1:33.518 +3.164s 16
19 George Russell Williams Racing
P
1:34.188 +3.834s 26
20 Robert Kubica Williams Racing
P
1:34.253 +3.899s 27