Bahrains GP: løbsoptakt

Formel 1-sæsonen 2022 er kun få timer væk, og sæsonen bliver skudt igang på den velkendte Bane i Bahrain. BMF1 går i dybden med weekendens løbsweekend.

Bahrain vintertest. Kevin tilbage hos Haas. Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 03/20 2022 klokken 11:03

Formel 1-sæsonen er lige om hjørnet, og første stop på rejsen er Bahrain. Her venter der kørerne masser af action, og ømme nakkemuskler. Kørerne har trænet hele vinteren, men det er umuligt at træne med de samme belastninger, som kørerne bliver udsat for i en Formel 1-racer.

Karakteristisk for banens 5,412 km, og de 15 sving, det er at det bliver afholdt under kunstigt lys. Dette giver en anderledes atmosfære for kørerne, og et fantastisk flot show at se på for tilskuere og seere, da specielt gnisterne under bilen bliver iøjefaldende.

Første spadestik blev foretaget midt i Bahrains ørken i 2002, hvilket var startskuddet til endnu en bane, som er designet af ingen ringere end Hermann Tilke.

De store mængder sand rundt om banen er ikke de bedste forhold, men sprøjter en form for lim på sandet, så størstedelen ikke kommer ind på banen.

Første gang F1-karavanen kiggede forbi Bahrain, det var tilbage i 2004. Det er kun et år mere end banerekorden, som blev sat i tiden 1:31.447 af Pedro de la Rosa i 2005-sæsonen.

Sammenlagt skal kørerne tilbagelægge 57 omgange, og 308,238 km.

Bilerne er helt nye i år. Alle holdene har haft et helt blank stykke papir, og så er stregerne ellers sat efter alle kunstens regler, for at skabe den bedst mulige racer til 2022-sæsonen.

I pre-season testene så det ud til, at Ferrari og Red Bull havde bygget de stærkeste biler, stærkt efterfulgt af Mervedes.

Pirelli har også været en tur nede og hilse på udviklingsafdelingen, som er kommet frem med et helt nyt koncept og dæk i år - efter ønske fra Formel 1.

Pirelli ønskede 18” dæk og fælge, og det fik de igennem. Kørerne og F1 ønskede dæk, der kan presses endnu mere, og som ikke overopheder så nemt. Det fik de. Indtil videre virker det til, at det er en fornuftig cocktail de har brygget sammen nede i Italien.

Dækkene til weekendens løb er det hårde C1-dæk, medium C2, og bløde C3.

Vind er en stor faktor på Bahrain International Circuit, hvilket hurtigt kan blive et stort problem, da F1-bilerne er meget vindfølsomme - også de nye biler, der primært bruger luften under bilen.

Temperaturforskellene er noget der har stor effekt på dækkenes performance, og derfor er det en stor hovedpine hele weekenden, når det kommer til bilens opsætning.

Samtidig hjælper det ikke, at asfalten, som indeholder stor andel granit, er kendt for at virke slibende på Pirelli-dækkene. Hvilket øger slid og risikoen for degradering.

KATEGORIER

Formel 1

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

Sessionsresultat

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:30.558 +0.000s 15
2 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:30.681 +0.123s 14
3 Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari 1:30.687 +0.129s 15
4 Sergio Perez Oracle Red Bull Racing 1:30.921 +0.363s 18
5 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas 1:31.238 +0.680s 17
6 Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing 1:31.560 +1.002s 15
7 Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team 1:31.808 +1.250s 12
8 Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team 1:32.195 +1.637s 14
9 George Russell Mercedes-AMG Petronas 1:32.216 +1.658s 17
10 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri 1:32.338 +1.780s 21
11 Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team 1:31.782 +1.224s 12
12 Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team 1:31.998 +1.440s 11
13 Lando Norris McLaren Formula 1 Team 1:32.008 +1.450s 14
14 Alexander Albon Williams Racing 1:32.664 +2.106s 13
15 Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing 1:33.543 +2.985s 12
16 Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri 1:32.750 +2.192s 8
17 Nico Hülkenberg Aston Martin Aramco F1 1:32.777 +2.219s 6
18 Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team 1:32.945 +2.387s 8
19 Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 1:33.032 +2.474s 6
20 Nicholas Latifi Williams Racing 1:33.634 +3.076s 8