Af: Frederik Langebeck
(fl@bmf1.dk)
d. 07/27 2025
klokken 17:07
På grund af vejret blev det besluttet, at formationsomgangen skulle køres bag safetycar, og det varede ikke længe, før at det røde flag blev bragt frem, da det blev vurderet for usikkert at starte selve løbet.
Efter cirka halvanden times forsinkelse, blev løbet startet bag safetycar. Norris var i front foran Piastri, Leclerc og Verstappen. Der blev i det store hele meldt om forbedrede forhold over radioen, og løbet blev givet endeligt frit på slutningen af omgang fire som en rullende start.
Norris holdt fast i sin føring gennem de første sving, men Piastri var med det samme helt oppe i bagvingen af sin holdkammerat og kørte sig forbi for enden af langsiden og i føring. Resten af feltet kom godt igennem genstarten, uden at nogle skiftede placeringer. På omgang seks kørte Russell sig forbi Albon, mens Hamilton, der startede fra pitlane, overhalede Stroll og indtog 17. pladsen. Han overhalede senere Sainz og Colapinto og indtog herefter 15. pladsen.
På omgang 10 var Piastri stadig i front, men Norris holdt sig i nærheden med cirka 1,5 sekund. Verstappen var langsomt begyndt at lægge pres på Leclerc, der forsvarede sig med alt, hvad han havde. Piastri og Norris var allerede tæt på otte sekunder foran de to, og det blev tiltagende frustrerende for Verstappen, at han ikke kunne finde vejen forbi Leclerc.
På omgang 12 kørte Hamilton i pit og valgte at få monteret tørvejrsdæk. Det samme gjorde Gasly, Hülkenberg og Alonso. Piastri pittede kort efter fra føring, mens Norris fortsatte. Leclerc og Verstappen tog også en tur forbi deres mekanikere, hvor Verstappen tabte en smule tid, da han skulle vente på, at Albon passerede ham i pitten. Norris fik valget over radioen om at vælge det hårde dæk fremfor det blødere tørvejrsdæk, hvilket han valgte at gøre, da det potentielt kunne holde til enden på løbet i modsætning til det blødere dæk, som de resterende i fronten af feltet havde valgt. Samtidig var der en mindre fejl i Norris' pitstop, og han kom ud cirka 10 sekunder efter Piastri, der havde overtaget føringen. Leclerc og Verstappen lå hhv. nummer tre og fire, mens Russell, Albon, Hamilton, Lawson, Hülkenberg og Bortoleto udgjorde resten af top 10.
Med halvdelen af løbet kørt var Piastri stadig i front foran Norris med otte sekunder, og derudover var den eneste ændring i top 10, at Hülkenberg og Bortoleto havde byttet plads. Der begyndte efterhånden at tegne sig et billede af et strategisk spørgsmål, om hvorvidt at de blødere dæk kunne stå distancen og holde hele vejen til mål.
Med 30 omgange kørt ud af 44 var der ikke sket de store forskydninger i stillingen, hvor det primært handlede om, at Norris skulle begynde at køre noget af sin holdkammerats forspring ind for at kunne gøre sig forhåbninger om at stå øverst på podiet. Der var på det tidspunkt lige under otte sekunder imellem de to. Hamilton jagtede Albon på sjettepladsen, hvor hele Williams garagen omvendt håbede på, at jagten ikke lykkedes, da udsigten til en god håndfuld point ville have stor betydning for holdet.
Piastri meldte tilbage til sin løbsingeniør, at hans dæk føltes gode, og med 10 omgange tilbage, tegnede det mere og mere som en sejr til australieren. Med fire omgange tilbage var Norris omkring fem sekunder efter Piastri, så det var lykkedes at skåret cirka tre sekunder af forspringet, men det var tæt på kun at være en fejl fra Piastri eller et uheld, der kunne ændre på udfaldet.
Piastri kunne krydse stregen efter en forlænget eftermiddag på Spa banen og tage sin sjette sejr i år og fastholde sin føring i VM-stillingen med 16 point. Norris gjorde alt, hvad der var muligt for at indhente sin teamkammerat, men måtte se sig slået med cirka tre sekunder. Leclerc sluttede på tredjepladsen foran Verstappen, der aldrig rigtig kom tættere på, end han gjorde på de indledende omgange. Russel forblev på femtepladsen, mens Albon lykkedes med at fastholde sin sjetteplads til trods for en jagtende Hamilton på syvendepladsen. Lawson, Bortoleto og Gasly udgjorde resten af top 10 denne søndag.
Om en uge går det løs i Ungarn på Hungaroring, der traditionelt også er kendt for at levere underholdende løb, inden Formel 1 feltet går på en velfortjent sommerferie.