Grosjean og Magnussen er tilfredse

Kevin Magnussen og Romain Grosjean genvandt endelig noget af farten i Haas-raceren i lørdagens kvalifikation i Belgien.

Tysklands Grand Prix 2019. Kevin Magnussen i kamp mod Romain Grosjean. Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 09/01 2019 klokken 15:09

Hverken Kevin Magnussen eller Romain Grosjean virkede specielt optimistiske da BMF1 snakkede med dem efter fredagens to træninger.

Begge kørere kæmpede med den nye spec af Haas-raceren, som har drillet dem hele sæsonen.

Lørdag eftermiddag havde “piben en anden lyd”. De to kørere fandt pludselig farten under kvalifikation, og oversteg hele teamets forventninger med en 10. og 11. plads.

For at gøre tingene endnu bedre, så får begge kørere yderligere to pladser frem, grundet straffe til Hülkenberg og Ricciardo.

Selv siger Romain Grosjean: “For at være fair, så føler jeg at det bliver meget smertefuldt og meget langsomt, medmindre forandringer i banens forhold hjælper os. Vi kørte lidt ‘long-runs’ i morges og vi kørte nogle ´long-runs’ i går og farten er ikke god, er ikke ordet. Følelsen er at det kan blive kompliceret imorgen. Håbet er at ændringerne (temperatur osv), kan hjælpe os med ikke at ødelægge dækkene som vi gør, og få mere greb.”

“Det bliver lange 44 omgange.”

“Vi kæmper med overfladen, vi glider for meget. Og derfor bliver overfladen for høj, og så mister vi greb. Hvis det bliver koldere, og vejret ser ikke ud til at ændre sig for meget.”

Grosjean interviewGrosjean interview
Copyright Bil Magasinet BMF1


“Det er altid bedre at starte på nye dæk, jeg ved ikke hvilken strategi vi skal gå med. I går var farten, at vi mistede 2 sekunder pr. omgang. Vi taler ikke 3-4/10 sek., det er 2 sek.”

“Forhåbentlig bliver det bedre i morgen. Min fornemmelse er, at det ikke bliver ‘nat og dag’.”

“Det er forskellige ‘setup’ den her weekend, så vi kan udforske alt det vi kan. På en måde, så kan man gøre lige hvad man vil i F1, hvis man ikke har downforce, så har man ikke downforce. Det er drevet af det.”

“Vi troede at hvis alt gik godt, så ville én ende i Q3. Kevin lavede en god omgang i Q2. Jeg var formentlig lidt for tæt på bilen foran, og legede med ‘tow’. Jeg var lidt for tæt, så jeg mistede en lille smule downforce pga. det.”

“Hvis man har to biler indenfor 6/100 sek., så ved man at man har fået det bedste ud af det.”

KATEGORIER

Formel 1

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Sessionsresultat

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:42.519 +0.000s 16
2 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:43.267 +0.748s 16
3 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas 1:43.282 +0.763s 18
4 Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas 1:43.415 +0.896s 19
5 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:43.690 +1.171s 16
6 Daniel Ricciardo Renault F1 Team 1:44.257 +1.738s 17
7 Nico Hülkenberg Renault F1 Team 1:44.542 +2.023s 16
8 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing 1:44.557 +2.038s 18
9 Sergio Perez BWT Racing Point F1 Team 1:44.706 +2.187s 18
10 Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team 1:45.086 +2.567s 18
11 Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team 1:44.797 +2.278s 12
12 Lando Norris McLaren Formula 1 Team 1:44.847 +2.328s 12
13 Lance Stroll BWT Racing Point F1 Team 1:45.047 +2.528s 8
14 Alexander Albon Oracle Red Bull Racing 1:45.799 +3.280s 8
15 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing 1:45.637 +3.118s 7
16 Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso 1:46.435 +3.916s 5
17 Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team 1:46.507 +3.988s 6
18 Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso 1:46.518 +3.999s 4
19 George Russell Williams Racing 1:47.548 +5.029s 6
20 Robert Kubica Williams Racing 0:00.000 -102.519s 2