Interview med Kevin Magnussen: “Bilen ændrede sig fuldstændig”

Danske Kevin Magnussen har nærmest gået fra den ene yderlighed til den anden. Først er bilen langsom, så er den hurtig, og så er den en mellemting. Danskeren er dog optimistisk for løbet imorgen.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 07/27 2019 klokken 22:07

Danske Kevin Magnussen har haft en større rutschebanetur i den her weekend i det syd-tyske, end små børn på Bakken én varm sommerdag.

Kevins bil var ikke synderlig hurtig i fredagens træninger, og så pludselig kom der skub i Haas-raceren lørdag formiddag. Noget af farten forsvandt dog senere på dagen i kvalifikationen, da banetemperaturen kom højere op.

“Det er lidt svært at forklare” sagde danskeren til BMF1 efter kvalifikationen,

“Men den primære ting som følger det, er at i går var det rigtig varmt, banetemperaturen var virkelig, virkelig varm, og i morges var det rigtig koldt, eller det var 36-38 grader banetemperatur, eller lignende. Og så transformerer bilen sig pludselig fuldstændig, og bliver faktisk en god bil.”

“Og så i kvalifikationen steg banetemperaturen en lille smule igen, og vi tog et skridt tilbage.”

“Det er svært at sige, vi kan ikke rigtig forstå hvad det er, du ved, det lader til at være en trend.”

Kevin Magnussen Tysklands grand prixKevin Magnussen Tysklands grand prix
Copyright BMF1


Herefter bliver Kevin så spurgt ind til det, som mange Haas-fans går og tænker for tiden: Har disse dage (med at teste forskellige biler) gjort noget for beslutningen, om hvilken bil der skal bruges resten af året?

Og til det svarer Kevin Magnussen: “Den anden bil virker til at være lidt mere konsistent, når det er koldt eller når det er varmt. I sidste ende er det ikke rigtig min beslutning. Vi er nødt til at gøre, hvad der er bedst for teamet.”

“Men det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne ville gå tilbage til den gamle, hvis jeg kunne - bare for ren performance hvis jeg kunne, men vi er også nødt til at tænke langsigtet.”

Kevin Magnussen har kørt to “forskellige” typer biler i den her weekend, hvor Grosjean kører den helt tilbage fra løbet i Australien.

Dog tror Kevin ikke at der var meget mere at hente ud af bilen idag. Første forsøg i Q2 havde siddet lige i skabet, så han var nødt til at satse hårdt, for at komme længere frem på ranglisten, hvilket desværre endte med et ‘lock-up’, i danskerens sidste forsøg.

“Der var kun ca. 2/100 sek ned til P8 (fra Kevin på P12), og når det bliver så tæt, imellem bilerne, så bliver det én smule tilfældigt.”

“Jeg troede i slutningen af træning 3, at vi var flyvende. Men jeg havde en mistanke i slutningen af dagen, at temperaturerne ville stige. Jeg tænkte at det ville sætte mig et skridt tilbage, og det gjorde det.”

“Der er så lidt greb når det er varmt, og der er så meget greb, når det er koldt. Det er fænomenalt. Det er virkelig en helt anden bil.”

Kevin Magnussen i Haas-garagenKevin Magnussen i Haas-garagen
Copyright Bil Magasinet BMF1


Kevin er generelt tilfreds med at være så langt oppe i midterfeltet, men han ville selvfølgelig gerne have været længere fremme i feltet.

Det betyder også - hvis det er tørt (hvilket de ikke har lovet) - at Kevin har frit dækvalg til løbet, og hvis det ender med at regne “så kan alting ske alligevel” siger han.

“Jeg tror ikke at det er nogen stor ulempe, at starte udenfor top 10 (og kunne starte på medium-dæk). Jeg starter 12’er, så jeg gør hvad jeg kan for at komme forbi P11 og være den første på medium-dækket.”

“Og hvis det er vådt, så er det bare at give den fuld gas, og prøve det bedste.”

Dog siger han, at han ikke ved hvilke vejrforhold han foretrækker.

Et af “problemerne”, hvis det bliver et regnvejrs løb imorgen, er at de to typer regn-dæk (intermediate og full wet), slet ikke er blevet benyttet.
Derfor bliver Kevin spurgt nærmere ind til, hvor meget det kræver for køreren, at lære dækkene at kende.

“Det afhænger af hvilken type dæk det er. Hvis det er gode dæk, så behøver du ikke noget, og hvis de ikke er gode, så er det du har brug for mere tid, til at finde ud af dem.”

“Det kunne være ret interessant, og ryste det hele sammen lidt.”

Det virker til at Kevin er optimistisk for i morgen, så det handler om at krydse fingre, og hive lidt ekstra i klaphatten, når de nye røde lamper (de gamle blev kørt af, af en bus i torsdags) bliver slukket.

Sessionsresultat

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas
S
1:11.767 +0.000s 19
2 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:12.113 +0.346s 17
3 Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas
S
1:12.129 +0.362s 19
4 Pierre Gasly Oracle Red Bull Racing
S
1:12.522 +0.755s 15
5 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
S
1:12.538 +0.771s 18
6 Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
S
1:12.851 +1.084s 20
7 Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
S
1:12.897 +1.130s 21
8 Sergio Perez BWT Racing Point F1 Team
S
1:13.065 +1.298s 15
9 Nico Hülkenberg Renault F1 Team
S
1:13.126 +1.359s 15
10 Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:12.344 +0.577s 9
11 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
1:12.786 +1.019s 15
12 Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:12.789 +1.022s 11
13 Daniel Ricciardo Renault F1 Team
S
1:12.799 +1.032s 12
14 Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
S
1:13.135 +1.368s 15
15 Lance Stroll BWT Racing Point F1 Team
S
1:13.450 +1.683s 15
16 Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:13.333 +1.566s 9
17 Alexander Albon Scuderia Toro Rosso
S
1:13.461 +1.694s 9
18 George Russell Williams Racing
S
1:14.721 +2.954s 11
19 Robert Kubica Williams Racing
S
1:14.839 +3.072s 11
20 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
S
0:00.000 -71.767s 1