Hvornår begyndte du at interessere dig for F1?
”Det var i 1993 og 1994. Jeg så F1 i TV, og det var med Alain Prost og Ayrton Senna, det var meget spændende. Jeg tænkte at det ville jeg også prøve, min far kørte lidt gokart, så det startede med at min far tog mig med til diverse gokartbaner. Efter 3 år i gokart kom jeg over i Singleseater, Formel Renault 1.6, Formel Renault 2.0, Formel 3, GP2 og så F1.”
Hvordan opretholder du gejsten/motivationen til hvert eneste løb?
”Jeg elsker at komme til løbene, og elsker at køre racerløb. Det mest frustrerende er nok at du ikke kan vinde løb hvis du ikke har den rigtige bil, med mindre du kører hos Mercedes, Ferrari eller Red Bull. Omvendt så ved jeg at jeg er blandt de 20 bedste racerkørere i verden. Det gælder om at gå ud og gøre det bedste du kan til hvert løb, det i sig selv er en god udfordring. Jeg prøver altid at give mig maksimalt til hvert løb.”
Der er et stort pres på en når man køre F1, hvordan håndtere du presset mentalt?
”Der er altid et stort pres at køre F1. Der er mange andre talenter der står i kulissen og presser på for at komme ind i F1. Det er forskelligt fra kører til kører hvordan de håndterer presset mentalt. Det er noget du lærer henover årene, og når du får mere erfaring. Jeg plejer at lytte til musik og meditere lidt inden løbene. Jeg har også nogle andre teknikker jeg har arbejdet med de sidste 5-6 år, men dem vil jeg ikke afsløre.”
Romain Grosjean under Belgiens GP
Copyright Haas F1
Hvordan takler du den interne konkurrence med Kevin som der altid er på et F1 hold?
"Der er altid interne konkurrence, og det er altid godt hvis jeg kan slå min holdkammerat. Det vigtigste er dog altid at gøre det godt for holdet. Altid at have respekt for hinanden, og hvis den gensidige respekt er der, så vil du også være glad hvis din holdkammerat gør det godt, fordi det er et godt resultat for holdet. Jeg synes vi er god duo."
Hvilken bane er din favorit bane og hvorfor?
"Det er klart Suzuka. Det er den bedste bane i mine øjne fordi den har et fantastisk naturligt forløb, og de hurtige sving med klassiske grus afkørsler. Der er ikke råd til at lave fejl på denne bane, det gør det lidt ekstra spændende at køre der. Spa kommer ind som en nr. 2 lige efter Suzuka."
Hvad er dine ambitioner indenfor de næste 2-3 år?
"Mit mål er stadig at blive verdensmester. Jeg håber stadig at få chancen til at køre i en bil med vinder muligheder. Jeg har ikke opgivet håbet om at køre om mesterskabet."
Hvad er din bedste oplevelse i F1?
"Det er svært at pege på en enkelt episode. I 2015 hvor jeg kom på podiet her i Spa, hvilket var lidt overraskende, og Bahrain i 2016."
Hvad er den værste oplevelse?
"Det må være Suzuka 2012, hvor jeg kørte sammen med Mark Webber i første sving."