Klokken 11.00 fredag d. 3. juli, kom de første Formel 1-biler på banen til det, der fra første sekund var en noget forsigtig start.
HAAS havde en noget tvetydig start med en godt kørende Kevin Magnussen, der viste, at årets racer virker til at fungere, mens Romain Grosjean havde tekniske problemer og slet ikke kom ud.
Red Bull, som mange har spået til at blive den primære bil i år, lå i lang tid et stykke fra de hurtigste, men mod slutningen af træningen fik de mere skub i deres racer, og Verstappen rykkede op som nummer 3.
Hamilton i den sorte Mercedes, var i en klasse for sig selv. Over 3 tiendedele sekund havde han ned til Bottas i den anden Mercedes, men mere vigtigt var det, at han havde mere end 6 tiendedele sekund ned til Verstappen.
Mercedes i Østrig
Copyright Mercedes
Ferrari så på ingen måde stærke ud. Vettel viste vejen, mens Leclerc så ud til at kæmpe mere med bilen.
Ferrari og Leclerc, med mundbind
Copyright Ferrari
Feltet var markant tættere, end det vi så sidste år. Fra Hamilton til Kvyat, som havde langsommeste tid, var der blot 2,1 sekunder.
Ricciardo på P8 i Renault-raceren var første mand mere end 1 sekund langsommere end Hamilton.
Fra Ricciardo på P8, var der lige under 5 hundrededele sekund ned til Magnussen på P9.
Nede i bunden af feltet så vi ikke overraskende Williams, men noget mere overraskende var AlphaTauri nede i den samme ende med Kvyat langsommest og Gasly lige foran de to Williams-racere.
1. træning, er altid meget afventende, hvilket absolut ikke var en undtagelse denne gang, hvor alle lige skulle finde sig selv og deres biler igen.
Der var i lang tid ingen afkørsler, da alle var forsigtige, men mod slutningen var der flere der spandt rund, da de begyndte at presse sig selv og materiellet mere.
HAAS sluttede træningen med at få Grosjean på banen, stort set samtidig med, at Magnussen fik problemer med gearkassen på sin bil. Så der bliver travlt i garagerne hos HAAS inden 2. træning skal i gang.
2. træning vil vise mere om hvad vi kan forvente os af weekenden.