Spaniens GP: 1. frie træning

Formel 1 feltet er kommet til Spanien, hvor de igen skal kører på en decideret racerbane. Det betyder at der bliver introduceret en del nye komponenter og testet en del, især i denne 1. træning.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 06/02 2023 klokken 14:06

Aston Martin var et af de hold, der ikke lagde skjul på, at de have nye aerodynamiske opdateringer med til denne weekend, da de startede dagen ud, med store "areo-grids" monteret lige efter forhjulene, hvilket man ellers ikke ser så ofte inde i sæsonen, mere.

Red Bull, der også har nye komponenter med, anvendte den gule "flow wizz" maling, i deres jagt på data, som de har mere behov for, end alle andre, med deres begrænsede tid i vindtunnelen.

Ferrari anvendte samme teknik, til at få data, efter de også havde nye komponenter med.

Flere af kørerne klagede over, at deres biler hoppede en del, når de kom op til og gik ind i sidste sving, hvor den høje fart sendte bilerne helt i asfalten, samtidig med at asfalten så noget ujævn ud.

Mercedes, der har talt meget om deres opgraderinger, så ud til at have lavet alt forkert. En meget levende bil, der kæmpede for greb i de hurtige sving, betød at Hamilton og Russell, efter de første 45 minutter, roede rundt i bunden af feltet.

I den modsatte ende, så det ud til at Red Bull's nye opgraderinger så uhyggeligt effektive ud. Så effektive at vi så Max Verstappen være tæt på at kunne tage sidste sving, med fuld gas. Ingen andre formåede at være i nærheden af dette.

Hos Ferrari var smilene lidt tilbage igen, da de så ud til at være næstbedste hold på den spanske asfalt, mens Aston Martin kæmpede med tingene i denne første træning, hvilket betød at de roede rundt i den forkerte ende af feltet, langt fra hvor vi har vænnet os til at se dem.

Weekendens mest pressede kører, Nyck De Vries i AlphaTauri, viste helt vildt gode takter, da han med 12 minutter igen, satte tredje bedste tid, kun lige over en tiendedel sekund efter Perez.

Hos HAAS så tingene mere normalt ud, end det vi så i Monaco, med Kevin oppe i den gode ende af feltet og Hülkenberg i toppen af den nederste del af feltet, med 10 minutter igen.

Hen mod slutningen af denne træning, hvor der var fin racergummi i asfalten, lykkedes det for Mercedes at få mere fart på deres bil, uden dat blev prangende.

Russell var den første af de to, til at komme ud på soft, hvilket sendte ham op på P8, mens Hamilton et par omgange senere, i første omgang, ikke formåede at sætte en tid der kunne bruges til noget, men i det andet forsøg, kom op som nummer 11.

Kevin Magnussen sendte hurtigt Hamilton en plads længere ned, da han rykkede op på P6, blot 3 tiendedele sekund efter Perez på P2, men markante 8 tiendedele hurtigere end Hülkenberg.

Efter denne 1. træning, så det ikke overraskende ud til at Red Bull igen, er holdet man skal slå, hvis man vil vinde. Efter dem er det Alpine der er første udfordre.

Ferrari var med blandt de hurtigste, mens Mercedes ser ud til at være særdeles udfordret med deres nye opdateringer.

KATEGORIER

Formel 1

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Sessionsresultat

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:14.606 +0.000s 31
2 Sergio Perez Oracle Red Bull Racing 1:15.374 +0.768s 31
3 Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team 1:15.418 +0.812s 27
4 Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri 1:15.504 +0.898s 26
5 Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team 1:15.545 +0.939s 26
6 Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 1:15.547 +0.941s 23
7 Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team 1:15.689 +1.083s 21
8 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:15.694 +1.088s 27
9 Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari 1:15.726 +1.120s 26
10 George Russell Mercedes-AMG Petronas 1:15.753 +1.147s 31
11 Lando Norris McLaren Formula 1 Team 1:15.783 +1.177s 24
12 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas 1:15.845 +1.239s 28
13 Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing 1:15.906 +1.300s 23
14 Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri 1:15.915 +1.309s 26
15 Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 1:15.939 +1.333s 24
16 Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing 1:15.978 +1.372s 23
17 Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team 1:16.353 +1.747s 25
18 Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team 1:16.461 +1.855s 27
19 Logan Sargeant Williams Racing 1:16.506 +1.900s 29
20 Alexander Albon Williams Racing 1:16.630 +2.024s 27