USA's GP: 1. frie træning

Det var en kold og bumpet bane, der her til aften, dansk tid, bød kørerne velkommen til USA. HAAS lagde hårdt fra land, på den kolde bane, men det var Verstappen der sluttede hurtigst af alle.

Japans Grand Prix 2019. Max Verstappen og Charles Leclerc til pressekonference torsdag. Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 11/01 2019 klokken 18:11

Hamilton fik ikke den bedste optakt til weekenden, da han havde store problemer med at finde sig til rette på den kolde ujævne bane, dog lykkedes det for ham, at komme ind på en 8. hurtigste tid, til sidst i træningen.

Bottas, der er den eneste der teoretisk stadig har en mulighed for at vinde VM, sluttede nede som nummer 17.

Det der var mest bemærkelsesværdigt var dog, at banen i Austin, var vildt ujævn.

Her var det ikke bare ujævnheder, som man kun opdager i en Formel 1 racer, der var store bump og lunker i asfalten. Noget der helt sikkert vil blive adresseret efter denne træning.

Hamilton udtalte over radioen, at han ikke var sikker på, at det overhovedet var sikkert, med reference til den meget voldsomme bule, der er ved pitudkørslen.

Den bule er så stor, at det nærmest få de såkaldte pølse curbs, til at virke fredelige.

Ud over dette, var det mest sving 19 der gav udfordringer. Her var kørerne blevet informeret om, at deres tid vil blive frataget dem, hvis de overskred banens forløb, med alle 4 hjul, hvilket alle gjorde mindst en gang.

Dem der havde bedst tag i banen, var Verstappen i Red Bull og Vettel i Ferrari.

Der er ikke tvivl om, at det igen er en bane, der passer godt til de to biler, mens vi næppe så hvad Mercedes kunne.

Hos McLaren, der har haft en fantastisk sæson til nu, var der problemer med Norris racer, hvilket betød at de sluttede bagerst med ham. Han nåede dog lige at få sat en tid, så de to Williams kom bag ham.

Hos Williams havde Latiffi fået chancen igen, hvilket han ikke kvitterede særligt godt med, da han sluttede som sidste mand, næsten 8 sekunder efter Verstappen.

Til hans forsvar, skal det lige siges, at Williams også havde problemer med hans bil, så han kun fik 7 omgange.

I HAAS lejeren, skulle man ud og bevise at man kan lidt, her på hjemmebanen. Grosjean satte en helt fin tid, der sendte ham op som nummer 6, mens Kevin i den anden HAAS, med en ny frontvinge, endte som nummer 10. Så den gamle frontvinge ser ud til at være bedst.

Hülkenberg, der mere og mere ligner en mand der er færdig i Formel 1, sluttede langt efter Ricciardo i den anden Renault på P18, mod Ricciardos P5. Om det er mangel på tro på fremtiden eller om han havde problemer, er der ingen udmeldinger om endnu.

Vi forventer at anden træning bliver mere retvisende.

KATEGORIER

Formel 1

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Sessionsresultat

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:34.057 +0.000s 26
2 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:34.226 +0.169s 30
3 Alexander Albon Oracle Red Bull Racing 1:34.316 +0.259s 28
4 Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso 1:35.008 +0.951s 32
5 Daniel Ricciardo Renault F1 Team 1:35.263 +1.206s 29
6 Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team 1:35.356 +1.299s 24
7 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:35.380 +1.323s 23
8 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas 1:35.439 +1.382s 32
9 Lance Stroll BWT Racing Point F1 Team 1:35.586 +1.529s 31
10 Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team 1:35.659 +1.602s 23
11 Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso 1:35.661 +1.604s 31
12 Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team 1:35.723 +1.666s 26
13 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing 1:35.854 +1.797s 22
14 Sergio Perez BWT Racing Point F1 Team 1:35.971 +1.914s 29
15 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing 1:36.037 +1.980s 26
16 Nico Hülkenberg Renault F1 Team 1:36.124 +2.067s 24
17 Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas 1:36.159 +2.102s 40
18 Lando Norris McLaren Formula 1 Team 1:36.263 +2.206s 23
19 Robert Kubica Williams Racing 1:37.948 +3.891s 28
20 Nicholas Latifi Williams Racing 1:41.112 +7.055s 7