USA’s GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til USA, for at køre sæsonens 19 Formel 1-Grand Prix. Derfor varmer vi op til aftenens løb på Circuit of the Americas.

Carlos Sainz Jr.. USAs GP 2021. Copyright Ferrari Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 10/23 2022 klokken 19:10

Formel 1-feltet er taget et smut over Atlanten for at besøge en af favoritterne på løbskalenderen, nemlig COTA.

COTA har lidt af det hele; masser af fede svingkombinationer, højdeforskelle og et hjemmebanepublikum der formår at give den ekstra meget gas.

Hvis du synes, at banen minder om noget du har set før, så er det fordi at sving 3-6 minder om Silverstones Maggotts/Becketts samt S-kurven på Suzuka, mens sving 12-15 minder om Hockenheims stadium-sektion.

Banen er med sine 5,513 km en af de længere, og med 20 sving og 2 DRS-zoner, er der masser af action for både kørere og fans. Kørerne skal køre 56 omgange, det svarer til, at de kører 308,405 km, før kørerne møder det ternede flag.

Banen er designet af Hermann Tilke i samarbejde med det amerikanske arkitetsfirma HKS, og første gang Formel 1 kiggede forbi banen, det var tilbage i 2012.

Noget der dog er kendetegnet ved banen, det er, at banen er meget bumpet, så kørerne får en ordentlig rystetur. Det har heller ikke hjulpet, at bilerne har fået større 18” dæk og fælge i år, og dermed er dækket blevet stivere. Derfor kan det ikke absorbere ujævnhederne lige så godt.

Banen blev delvist asfalteret igen i 2020, men det hjalp ikke nok på bumpene, så sidste år lavede COTA også en såkaldt ‘milling’ proces, hvor de dermed skærer det værste af bumpene væk. Problemet med bump er, at holdene er nødt til at hæve bilen, hvilket påvirker bilernes aerodynamik. Derfor er det også vigtigt, at holdene har studeret dataene ekstra grundigt disse dage, for at få det bedste kompromis til løbet i aften.

Vejret kan være meget skiftende i Austin, og der kan være alt fra høj solskin til nærmest monsun-agtig regn.

Banerekorden (under løb) er sat af Charles Leclerc i 2019, da han kørte en omgang i tiden 1:36.169.

Banen har udviklet sig meget hen over weekenden, så da banen var helt grøn i fredags, var den dårligere, end nu hvor der er kørt masser gummi i asfalten.

Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4-dæk. Dermed har Pirelli valgt at gå den sikre vej dækmæssigt.

Dæktrykket foran må ikke være mindre end 1,59 bar foran og 1,38 bar bagved, så det er et pænt stykke under, hvad man fylder på gadebiler. Cambervinklen må ikke bliver over -3,25 grader foran og -2,00 grader bagved.

Ferrari ser stærke ud, og Red Bull ånder dem lige i nakken, så det er spændende, hvem der står øverst på skamlen i aften.

KATEGORIER

Formel 1

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

Sessionsresultat

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1 Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari 1:34.356 +0.000s 13
2 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:34.421 +0.065s 13
3 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:34.448 +0.092s 14
4 Sergio Perez Oracle Red Bull Racing 1:34.645 +0.289s 12
5 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas 1:34.947 +0.591s 18
6 George Russell Mercedes-AMG Petronas 1:34.988 +0.632s 19
7 Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 1:35.598 +1.242s 15
8 Lando Norris McLaren Formula 1 Team 1:35.690 +1.334s 18
9 Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team 1:35.876 +1.520s 17
10 Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing 1:36.319 +1.963s 18
11 Alexander Albon Williams Racing 1:36.368 +2.012s 15
12 Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 1:36.398 +2.042s 12
13 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri 1:36.740 +2.384s 11
14 Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing 1:36.970 +2.614s 15
15 Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri 1:37.147 +2.791s 12
16 Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team 1:36.949 +2.593s 8
17 Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team 1:37.046 +2.690s 6
18 Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team 1:37.068 +2.712s 6
19 Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team 1:37.111 +2.755s 8
20 Nicholas Latifi Williams Racing 1:37.244 +2.888s 8